Wat kinderen het liefst spelen, voorspelt welk beroep later bij ze past. Hoe kan een basisschool hoogbegaafde kinderen helpen om deze ‘kerntalenten’ goed te ontwikkelen? Twee experts in gesprek.

In een groot welzijnsgebouw in Rijswijk lopen Frans Corten en Truus van der Wal langs kapstokken vol kleurige jassen door de gangen van de nieuwe basisschool Kronenburgh. In de lokalen luisteren de kinderen rustig naar hun leerkrachten. ‘Twee mánnen’ roept Corten verbaasd. ‘Wat leuk, jullie hebben de laatsten!’ Van der Wal, IB-er en adjunct directeur van Kronenburgh, neemt Corten mee naar de lerarenkamer voor een verkennend gesprek over de kerntalentenanalyse. Corten is daar dagelijks mee bezig als coach van hoogbegaafde volwassenen. Hij vraagt hen wat zij in hun kinderjaren leuk vonden om te doen. Dat helpt hen de juiste baan te vinden.

Kan een basisschool voor hoogbegaafde kinderen ook iets met de kerntalentenanalyse? Corten vermoedt van wel. Daarom is hij vandaag naar Rijswijk gekomen. Basisschool Kronenburgh is in september 2014 geopend, met twaalf klassen, waarvan zeven voor hoogbegaafde kinderen. Corten is benieuwd of Van der Wal kerntalentenanalyse kan gebruiken om de kinderen beter te helpen. “Kerntalenten liggen al vast op je vierde”, vertelt hij. “Anders dan veel ouders zouden willen, kun je ze daarna niet meer beïnvloeden. Maar je kunt er wel voor zorgen dat kinderen hun kerntalenten verder ontwikkelen. Dat kan een basisschool dus ook.”

 

Lees hier het gehele artikel, geschreven door Katja Keuchenius